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EDITORIAL The editorial team This first issue of Beachcomber Magazine coincides with the hotel group’s 65 th anniversary and the 50 th anniversary of the island’s Independence. A necessary coincidence which encouraged us to open wide these pages the better to depict a passionate, resilient island, sometimes sorrowful, always intense. Among those who make Mauritian culture and carry it proudly beyond the borders, we met the writer Nathacha Appanah, the creators of the Porlwi festival, and the Michelin-starred chef Antoine Heerah. During these as yet unpublished reports, we soundedout the atmosphereof the islandand thehearts of its inhabitants, in a road trip through this multi-faceted island, a tribute to the last salt marshes in Yemen-Tamarin, an arty walk along the graffiti-covered walls of the capital and those in the outlying villages, and an escapade to the south of Madagascar, Mauritius’s historic big sister, where a handful of inhabitants sculpt baobabs to make rainwater tanks. Each of these journeys is a human, aesthetic or even political experience shedding light on the island’s sacred and profane beauty. Mauritius is by no means an isolated, inward-looking island. Its history is that of a constant mixing of populations and cultures. It is a melting pot for encounters and communication, where the world still works its magic. This is what our magazine, like the group born out of a desire to nurture “The Art of Beautiful”, endeavours to embody. Le premier numéro de Beachcomber Magazine coïncide avec le 65 e anniversaire du groupe hôtelier et les cinquante ans de l’Indépendance de l’île. Un hasard nécessaire qui nous a conduits à ouvrir grandes ces pages pour mieux vous raconter une île fervente et résiliente, parfois douloureuse, toujours intense. Parmi celles et ceux qui font la culture mauricienne et la portent au-delà des frontières, nous avons rencontré l’écrivaine Nathacha Appanah, les fondateurs du festival Porlwi, le chef étoilé Antoine Heerah… Au cours de reportages inédits, nous avons sondé l’esprit des lieux et le cœur des hommes – ainsi le road trip à travers l’île plurielle, l’hommage aux dernières salines de Yemen-Tamarin, la balade arty le long des murs graffités de la capitale comme ceux des villages reculés, l’échappée dans le sud de Madagascar, grande sœur historique de Maurice, où une poignée d’habitants sculptent les baobabs en réservoir de pluie... Chacun de ces voyages est une expérience humaine, esthétique, voire politique, qui nous éclaire sur la beauté profane et sacrée de l’île. Maurice n’a rien d’une île isolée, repliée sur elle-même. Son histoire est celle d’un brassage continu de populations et de cultures. Elle est un espace de rencontres et d’échanges où la magie du monde opère encore. C’est ce que le magazine, à l’instar du groupe né du désir de cultiver « l’art de la beauté », s’applique à incarner.
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